2017
2016
2016
2015
2015
2014
2014
2013
2013
2012
2012
2011
2011
2010
2010
2009
2009
2008
2008
2007
2007
2006
2006
2005
2005
2004
2004
 

Jurij Kalan

"V MOJI BLIŽINI"

kurator Arne Brejc

31. marec - 8. maj 2015

  

V moji bližini

Slike in poslikani figuralni reliefi Jurija Kalana se tematsko nenehno vrtijo okrog jedra njegovega družinskega življenja. V svoje podobe vključuje osebe, živali in prostore, ki sodijo v njegovo vsakdanjo življenjsko rutino.

Medtem ko se v klasični slikarski kompoziciji dogajanje odvija iz distance, upodobljeni objekti pa 'pozirajo' v odrski mizansceni in se nameščajo v bolj ali manj idealne pozicije, v katerih jih potem pretipa gledalčev pogled, se v Kalanovih podobah prostor strukturira okrog gledalca, oz. se ukrivlja okrog njega in ga vleče v neposredno bližino upodobljenih oseb, v njihovo intimo. Gledalec postane sodelujoči, aktivni del omizij in prizorov, kjer se ob toplem vzdušju razgrinjajo karakterne lastnosti posameznikov, ki jih vedno spremljajo dobronamerni humorni odtenki. V zadnjih slikah se v določenih partijah, največkrat v ozadju, lahko pa tudi čisto v ospredju, pojavlja skicozna, spontana slikarska faktura, ki je na videz v nasprotju z natančno dodelanimi območji. Ti predeli ne rušijo kompozicijske trdnosti ampak v prizore vnašajo dodatno dinamiko, ki še stopnjuje običajno karakterizacijo likov, ki ni nikoli posplošena, ampak individualizirana. Pred nami se odvija široka paleta razpoloženj in aktivnosti upodobljencev. Prostor slike je nasičen, poln detajlov in presenetljivih prostorskih zvračanj, ki gledalca silijo v dinamično frontalno pulziranje njegovega pogleda: nekje nas slika izvabi v globino prostora, takoj zatem pa nas prikuje v prvi plan. Tukaj se stikata tematika in struktura kompozicije, intimni odnos do upodobljencev in metaforično dotikanje skozi pogled, čustvena bližina protagonistov in čutna dinamika percepcije.

Živahni, s svetlimi barvami poslikani reliefi delujejo s podobno logiko, le da se pri njih vpleta tudi dinamičen odnos z obdajajočo belino obdajajoče stene. Kot bi se forme figur izvijale iz nje, jo poskušale izriniti, energično zasesti svoj prostor, se vriniti v njegove nevidne razpoke. Kompozicijska struktura je pogojena z izhodiščno, 'naključno' konfiguracijo vej, ki avtorja vodijo v realizacijo ekspresivnih, humornih, pogosto karikiranih likov, v presenetljive kombinacije obrazov, delov teles in živali.

V Kalanovih delih je utelešena bližina tako prezentna, da gledalca ne more pustiti hladnega.

Robert Lozar

Butoraj, 25. 3. 2015