• marec 2023
    • februar 2023
2023
2022
2022
2021
2021
2020
2020
2019
2019
2018
2018
2017
2017
2016
2016
2015
2015
2014
2014
2013
2013
2012
2012
2011
2011
2010
2010
2009
2009
2008
2008
2007
2007
2006
2006
2005
2005
2004
2004
 
 

PREBLIZU, PREDALEČ

kurator Sergej Kapus

Razstavljajo:

(profesor Sergej Kapus in njegovi študentje z Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani)  

Andrej Škufca, Neja Zorzut, Rok Horvat, Rea Vogrinčič, Tomo Stanič, Jon Derganc, Sergej Kapus

20. april - 21. maj 2021

 

Realnost prafosilov oziroma status prednamskih izjav, kot je na primer

»Zemlja je nastala pred 4,5 milijardami let«, kažeta na nezadostnost zgolj

 linearne teorije časovnosti. Njun globlji smisel se lahko zariše šele skozi

retrojekcijo preteklosti na podlagi sedanjosti. Naša pozicija je vselej že del

njunega opisa. Toda v tem smislu se prafosil, ki implicira neobstoj subjekta,

ne razlikuje od tega, da mislimo dogodek, ki se je zgodil včeraj. Natančneje

povedano, ne razlikujeta se, v kolikor gre pri obeh za nastop preloma

realnosti kot homogenega kontinuuma1. Preloma, ki ga lahko zarišemo pri

Mortonovih hiperobjektih, kot je denimo globalno segrevanje. Do njih ne

dostopamo z distance, toda ne moremo jih zajeti v celoti, določiti njihove

meje. So viskozni in hkrati nelokalni. Smo v njih, so blizu, toda hkrati

odmaknjeni od nas. Hiperobjekti postavljajo na glavo utečeno razumevanje

in izkustvo objektov. To so objekti, ki jih ne moremo videti, nanje ne

moremo neposredno pokazati, toda hkrati so masivno razporejeni

 v prostoru in času2.

 

Umetnost deluje natanko v pelomu, kjer realnost ne sovpade s seboj.

Ne gre torej za "diskurzivno kletko", ampak prej za neko radikalno asimetrijo,

heterogenost. Umetnost razodeva, da nobeno pravilo ne vsebuje

 "pravilo pravila".  Ob diskurzivnosti je nemreč potrebno uvideti,

da je zazankana s kontingentnostjo kot svojo ireduktibilno hrbtno stranjo.

 Toda prav notranji prelom realnosti, razcep, zaradi katere realnost ne

sovpade v celoti sama s seboj, hkrati odpira možnosti nekega drugega

 načina delovanja.  

Sergej Kapus



1Alenka Zupančič Žerdin, REALIZEM V PSIHOANALIZI, Problemi št. 1-2, Ljubljana, 2011

2Timothy Morton, HIPEROBJEKTI. Filozofija in ekologija po koncu sveta, založba Krtina, Ljubljana, 2018

 

Jon Derganc, BREZ NASLOVA (NEBO), 2018, svetlobni objekt, 91,5 x 91,5 cm, Moderna galerija

Neja Zorzut, MIASMA, 2021, akril in olje na platnu, poliester, 190 x 350 cm

  Sergej Kapus, NIKOLAI SUETIN: HIPEROBJEKT, 2021, akril na platnu, 144 x 243 cm

Rok Horvat, ČRTA NA ZEMLJI JE VEKTOR V OBLAKU, 2021, akril na vezani plošči, 192 × 177 cm

Tomo Stanič, INTERSEKTI, 2019, digitalni kolaž, na papirju, 70 x 50 cm

Rea Vogrinčič, UNIČENJE, 2019 , video, 1 min. 23 sek.

 

Andrej Škufca, SOFTSHELL CREEPER, 2021, poliester, silikon, različne dimenzije