- junij 2024
- maj 2024
- april 2024
- marec 2024
- januar 2024
2024 2023 - december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- julij 2023
- junij 2023
- april 2023
- marec 2023
- februar 2023
2023 2022 - december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- julij 2022
- maj, junij 2022
- april 2022
- marec 2022
- januar, februar 2022
2022 2021 - december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- julij, avgust 2021
- maj, junij 2021
- april 2021
- marec 2021
- februar 2021
2021 2020 - oktober 2021 - januar 2021
- september 2020
- julij, avgust 2020
- marec 2020
- februar 2020
- januar 2020
2020 2019 - november 2019
- oktober 2019
- junij - september 2019
- maj 2019
- april 2019
- marec 2019
- februar 2019
2019 2018 - december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- junij 2018
- maj 2018
- april 2018
- marec 2018
- februar 2018
2018 2017 - december 2017
- oktober, november 2017
- september 2017
- junij 2017
- maj 2017
- april 2017
- marec 2017
- februar 2017
- januar 2017
2017 2016 - november 2016
- oktober 2016
- julij - avgust - september 2016
- april - maj - junij 2016
- februar - marec 2016
2016 2015 - december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- julij, avgust 2015
- maj, junij 2015
- april 2015
- februar in marec 2015
- januar 2015
2015 2014 - november in december 2014
- oktober 2014
- september 2014
- junij 2014
- maj 2014
- april 2014
- februar in marec 2014
2014 2013 - december
- november
- oktober
- september 2013
- julij 2013
- junij 2013
- maj 2013
- april 2013
- marec 2013
- februar 2013
- januar 2013
2013 2012 - december 2012
- oktober 2012
- november 2012
- avgust 2012
- julij 2012
- junij 2012
- maj 2012
- april 2012
- marec 2012
- februar 2012
2012 2011 - december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- julij 2011
- junij 2011
- maj 2011
- april 2011
- marec 2011
- februar 2011
- januar 2011
2011 2010 - december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- junij 2010
- maj 2010
- april 2010
- marec 2010
- februar 2010
- januar 2010
2010 2009 - december 2009
- oktober 2009
- oktober 2009
- september 2009
- junij 2009
- maj 2009
- april 2009
- marec 2009
- februar 2009
- januar 2009
2009 2008 - november 2008
- oktober 2008
- septemeber 2008
- avgust 2008
- junij, julij 2008
- junij 2008
- maj 2008
- april 2008
- marec 2008
- februar 2008
- januar 2008
2008 2007 - december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- avgust 2007
- junij 2007
- maj-junij 2007
- maj 2007
- april 2007
- marec 2007
- februar 2007
- januar 2007:
2007 2006 - december 2006:
- november 2006:
- oktober 2006:
- september 2006:
- avgust 2006:
- julij 2006:
- junij 2006:
- maj 2006:
- april 2006:
- marec 2006:
- februar 2006:
- januar 2006:
2006 2005 - december 2005:
- november 2005:
- oktober 2005:
- september 2005:
- september 2005:
- avgust 2005:
- julij 2005:
- junij 2005:
- maj 2005:
- april 2005
- marec 2005:
- februar 2005:
- januar-februar 2005
- januar 2005
2005 2004 - december:
- november 2004:
- oktober:
- september:
- avgust:
- julij:
- junij:
- maj 2004:
- april 2004:
2004 |
maruša šuštar
planetarij
12. 4. 2011 - 13. 5. 2011
IZNAD
Slikarska prizorišča Maruše Šuštar se vzpostavljajo na precepu med krajino in figuro ter v kartiranju njunih soodvisnih razmerij, kjer se abstraktno in konkretno v učinku nenehno premeščata. Njeno slikarstvo vpeljujejo poseben pogled. Figure, ki vznikajo znotraj prostranih pokrajin, so kot točke na zemljevidu, podvržene distančnemu pogledu, ki je gledalčev, a deluje istočasno zunaj njega.
Upodobljena prizorišča so geografsko natančno determinirane, včasih tudi kartografsko razvidna, saj jih opredeljujejo imena območji, dežel, krajev, cest ali ulic. Slikarske predloge so povsem konkretne, čeprav so njihova izhodišča v končni podobi abstrahirana in preoblikovana z materialnostjo barvnih gmot. Slikarka jih jemlje iz fotografskih in satelitskih posnetkov, največkrat vzetih s strani strežnika Google.earth ali iz dokumentarnih reportaž National Geographica, pa tudi iz lastnih posnetkov. Večinoma gre za readymade elemente, ki so intencionalno, konceptualno in procesualno v slikarstvu po modernizmu odigrali veliko vlogo. Z njimi je neposrednost gledanja zamenjal 'vmesnik' oziroma podoba kot model, že kodiran prevod pogleda, istočasno pa je s tehnološkim posredništvom podob svet postal bolj pregleden in dostopen.
Za Marušo Šuštar je uporaba predlog na eni strani samoumeven slikarski pripomoček, na drugi pa konotiran pomenski označevalec. Readymade podobe so zanjo podatki, ki omogočijo dostopnost neobičajnega pogleda: slikarka izbira dvignjena gledišča, ki so z vidika vsakdanjega frontalnega opazovanja sveta najmanj prisotna. Izbira kadra vključuje distanco, saj ustvarja oddaljeni pogled ptičje perspektive, s katere je svet mravljišče in figure madeži znotraj cinemaskopskih širjav. Slikovno polje namiguje na pogled, ki je spremljajoč in stalno navzoč, ne glede na našo vednost in čuječnost. To je pogled, ki zaobjema mnoštvo očišč vseh navzočih teles in en zorni kot z razgledom na množico posameznikov. Takšno očišče se zdi, kot da ne pripade človeški perspektivi, ampak je dehumanizirano in desubjektivizirano, nevidno očišče neke posplošene nad-oblasti. Distanca je v vsevidnosti, ki je tuja in nenaravna v izključevanju prekrivanj in zakrivanj, ki sestavljajo vsakdanje izkustvo gledanja. V kontekstu nadzorovane, razkrite in pozunanjene sodobne družbe tej razvidnosti še najbolj ustreza panoptična shema. Foucault je panoptizem opredelil kot »čist arhitekturni ali optični sistem«, ki temelji na vsajanju teles v prostor v smislu hiararhične organizacije in oblastnih razmerij, pri čemer je bistveno, da so vsa telesa podrejena polju vidnosti. Posameznik je viden, sam pa ne more videti; » je predmet informacije, nikoli pa ni subjekt v komunikaciji«.
V slikarstvu Šuštarjeve je zavest o oblastnih razmerij znotraj globaliziranega sveta izrecno navzoča. Velikokrat so fotografske predloge slik zračni posnetki kriznih žarišč in geografskih tarč novega Zahodnega kolonializma (Irak, Iran, Afganistan, Izrael). Zanimivo je, da so prav slike, ki upodabljajo New York, kompozicijsko in razpoloženjsko drugačne od ostalih. Newyorške podobe izražajo mrakobno in brezdušno vzdušje, ki izhaja iz pridušene, tonsko izenačene barvne skale in geometrične urbanistične mreže, ki učinkuje kot šahovnica za premikanje figur in udejanja organizacijski disciplinski mehanizem sodobne družbe.
Toda New York je v tem slikarstvu simbolno mesto ukleščenosti in prej izjema kot pravilo. Kljub temu, da očišče sicer zmeraj implicira nad-zor, kompozicije teh prostranih pokrajin običajno povsem ne ustrezajo arhitekturni figuri Panoptikona. Faktografskost je transformirana in utopljena v slikovno fakturo tako, da pokrajine postopno izgubljajo osi dejanskega, konkretnega referenčnega prostora. Slikarska intervencija in fotografska predloga medsebojno prehajata in preoblikujeta svoja ozemlja. Pogled izginja in se staplja s podlago. Zdi se, da slikarko bolj od geopolitike in političnega kartiranja zemlje vznemirjajo geografske, geofizične in geološke značilnosti upodobljenih krajev − njihova slikovitost. Zlasti na zadnjih slikah so izbrane lokacije vedno bolj (politično) nevtralne in izbrane predvsem zaradi geografskih specifik, ki jo privlačijo in jih išče na teh podobah. Vsem je skupna opustelost, razprostrta praznina in nekakšna začetna nerazlikova(l)nost pokrajine.
Površina krajine je pri Šuštarjevi materialna podlaga slike. Slikarska faktura kljub avtonomnemu gibanju oblikovnih mas in sestavljanju barvnih madežev ni abstraktno polje, ampak v mikro strukturi izhaja iz naturalistične podstati. Topografija je izražena skozi piktografske elemente. Tako ni nenavadna slikarkina fascinacija nad starimi zemljepisnimi kartami, ki jih je avtorica včasih vključila v svoje slike. Na starih zemljevidih so dekorativni in piktografski elementi odigrali pomembno vlogo pri predstavnosti zemlje, kasneje pa so jo prepustili utilitarnim simbolom, ki so imeli več opraviti z meritvami in razdaljami, kot pa s pokrajino tistega območja. Šuštarjeva veliko pozornost posveča telesnosti slike: uravnavanje različno goste in obdelane barvne mase, izmenjujoče sledi lopatice in čopiča, spontano kapljanje in namenski madeži ustvarjajo kaotičnost materije in živost fakture − čutno doživeto površino slike, ki uprizarja občutenje površine zemlje. Optična taktilnost v zaznavanju teh slik, pri kateri optika očesa učinkuje kot tipajoči organ, teži k magični preobrazbi pogleda v dotik in sredstvo stika. V haptični teksturi je razvidna slikarkina želja po odkrivanju prvobitnosti zemlje in njenem udomačevanju. 'Vrisovanje' pokrajine pomeni njeno doživljanje in pripadnost.
Oblikovanje površine in krajine je na teh slikah primarno. Šele nato je zemlja dana na razpolago človekovemu kartiranju, mreženju in včrtovanju in se nad njo pojavljajo fragmenti zemljevidov, tlorisi, arhitekturne risbe, telesa, napisi in znaki, ki s svojimi reminiscencami civilizirajo krajino. Toda v osnovi so te pokrajine zasnovane kot produkti naravnih sil in slučajnih konfiguracij, ki so neodvisne od disciplinirajoče geometrije Panoptikona in instrumentalizirane organizacije človeških življenj. Vendar na njih ni ničesar romantičnega. Prej delujejo kot metafizične, apokaliptične vizije, zunaj volje in moči človeka, kjer je edina možna podrejenost moči narave in krhkosti življenja.
Figure znotraj teh prostranstev delujejo kot sidrišča. Ob podrobnem pogledu so to madeži, ki ustvarjajo distanco in razliko do polja, v katerega so umeščeni. Razpostavljeni so v na videz naključne skupine, ki razpadajo na individuume, ki jih tu bolj kot posameznike občutimo kot pripadnike vrste. Značilni oddaljeni zorni kot pogleda in anonimnost, ki sili, da se mentalno približamo figuri, da bi odkrili, kaj počne, spominjata na prizore španskega slikarja Juana Genovésa. Njegove slike imajo v ozadju podobe nasilja, zatiranja in terorizma, a pri Šuštarjevi nimamo vtisa kolektivnega učinka množice, ampak skupino raztresenih in razseljenih očišč. Njeni protagonisti nas vznemirjajo z občutkom nedejavnosti. Na prizorišču se pojavijo kot opazovalci, ki nakazujejo minulost nekega dogodka ali izražajo slutnjo, ki ostaja v zunanjosti polja. Njihovo gibanje po prostoru je tavajoče, brez razkritega namena in opredeljene akcije. Dlje kot jih gledamo, bolj se zdi, da je upodobljeno samo obstajanje.
Nadja Gnamuš
Minneapolis: University of Minnesota Press, 2005.
|