2025
2024
2024
2023
2023
2022
2022
2021
2021
2020
2020
2019
2019
2018
2018
2017
2017
2016
2016
2015
2015
2014
2014
2013
2013
2012
2012
2011
2011
2010
2010
2009
2009
2008
2008
2007
2007
2006
2006
2005
2005
2004
2004
 

Jurij Kalan

"V MOJI BLIŽINI"

kurator Arne Brejc

31. marec - 8. maj 2015

  

V moji bližini

Slike in poslikani figuralni reliefi Jurija Kalana se tematsko nenehno vrtijo okrog jedra njegovega družinskega življenja. V svoje podobe vključuje osebe, živali in prostore, ki sodijo v njegovo vsakdanjo življenjsko rutino.

Medtem ko se v klasični slikarski kompoziciji dogajanje odvija iz distance, upodobljeni objekti pa 'pozirajo' v odrski mizansceni in se nameščajo v bolj ali manj idealne pozicije, v katerih jih potem pretipa gledalčev pogled, se v Kalanovih podobah prostor strukturira okrog gledalca, oz. se ukrivlja okrog njega in ga vleče v neposredno bližino upodobljenih oseb, v njihovo intimo. Gledalec postane sodelujoči, aktivni del omizij in prizorov, kjer se ob toplem vzdušju razgrinjajo karakterne lastnosti posameznikov, ki jih vedno spremljajo dobronamerni humorni odtenki. V zadnjih slikah se v določenih partijah, največkrat v ozadju, lahko pa tudi čisto v ospredju, pojavlja skicozna, spontana slikarska faktura, ki je na videz v nasprotju z natančno dodelanimi območji. Ti predeli ne rušijo kompozicijske trdnosti ampak v prizore vnašajo dodatno dinamiko, ki še stopnjuje običajno karakterizacijo likov, ki ni nikoli posplošena, ampak individualizirana. Pred nami se odvija široka paleta razpoloženj in aktivnosti upodobljencev. Prostor slike je nasičen, poln detajlov in presenetljivih prostorskih zvračanj, ki gledalca silijo v dinamično frontalno pulziranje njegovega pogleda: nekje nas slika izvabi v globino prostora, takoj zatem pa nas prikuje v prvi plan. Tukaj se stikata tematika in struktura kompozicije, intimni odnos do upodobljencev in metaforično dotikanje skozi pogled, čustvena bližina protagonistov in čutna dinamika percepcije.

Živahni, s svetlimi barvami poslikani reliefi delujejo s podobno logiko, le da se pri njih vpleta tudi dinamičen odnos z obdajajočo belino obdajajoče stene. Kot bi se forme figur izvijale iz nje, jo poskušale izriniti, energično zasesti svoj prostor, se vriniti v njegove nevidne razpoke. Kompozicijska struktura je pogojena z izhodiščno, 'naključno' konfiguracijo vej, ki avtorja vodijo v realizacijo ekspresivnih, humornih, pogosto karikiranih likov, v presenetljive kombinacije obrazov, delov teles in živali.

V Kalanovih delih je utelešena bližina tako prezentna, da gledalca ne more pustiti hladnega.

Robert Lozar

Butoraj, 25. 3. 2015