2024
2023
2023
2022
2022
2021
2021
2020
2020
2019
2019
2018
2018
2017
2017
2016
2016
2015
2015
2014
2014
2013
2013
2012
2012
2011
2011
2010
2010
2009
2009
2008
2008
2007
2007
2006
2006
2005
2005
2004
2004
 

Marjan Skumavc (1947 - 2011)

TO SEM VIDEL

PRIZORI IZ ŽIVLJENJA MARJANA SKUMAVCA

23. februar - 8. april 2016

 

 

Tomaž Brejc

TO SEM VIDEL. PRIZORI IZ ŽIVLJENJA MARJANA SKUMAVCA

Danes v umetnosti prevladuje realizem. Zakaj je tako? Preprosto, nimamo več ničesar skupnega, ne skupnih

 idej, simbolov, verjetij, ni idealizma, ki ga je potrebovala in zahtevala metafizična umetnost, posebej

 abstrakcija. Vse je zdaj, vse je stvarno, ne verjamemo več v ideale ali onostranstvo. Življenje je postalo

 partiklularno, krhko, negotovo in umetnost se je skorja izgubila v njem: komaj ločimo umetniško dejanje od

 nekega naključja. Svet je preveč krut, da bi dopustil idealizem v umetnosti. Če ga že zaznamo, mu le težko

 verjamemo. Mediji so vsi po vrsti realistični, ne zmorejo abstraktnih sporočil.

Marjan Skumavc je bil realist v drugačnem času, v času, ko se je bilo še mogoče približati ljudem z

 družbenega roba, malim lopovom, alkoholnim rogoviležem, ljubosumnim parom ali zmedenim policajem z

 naklonjenostjo, skoraj neko osebno dobroto, brez današnjega zaničevanja. Kdorkoli je takrat odprl DELO,

 ni nikdar zamudili njegove nočne kronike. Bilo je zabavno, duhovito branje, napisno iz bližine in z nekim

 toplim odpuščanjem: živim ljudem se vse zgodi. Marsikateri Skumavčev domislek in anekdota, vic, je postal

 splošna last, in so ga ponavljali v bifejih in pisarnah.

Slikarstvo je bilo težje, bolj izrazno, manj ironično. Kar je videl in doživel je naglo našlo pot v njegov,

 včasih prav groteskno nasilni slikarski svet. Tu ni nič izmišljenega, vse je pristno, rdeča barva je zares kri,

 čutna substanca, trupla so raztelešena bitja, ne prikazni iz nočnih mor – le mi, ki tega nismo doživeli,

 VIDELI, jih dojemamo kot figure iz nekega peklenskega življenja, ki se je včasih tragično, ali pa včasih prav

 bedasto končalo. Tu ni ironije, v resnici gre samo za slikarski izraz, ki je tako neposreden, da je še v smrtni

 muki živ.

Skumavc je veliko risal, toda to niso bili samo lahkotni krokiji izza polnočnega šanka, to so bili tudi

 občutljivi načrti za slike.

Toda polagoma se je tega nočnega polsveta utrudil, tudi bolezen ga je odvrnila od napornega krokanja in

 druženja v bifejih in časopisnih družbah. Istra ga je navdušila z barvami, oblikami, z atmosfero in

 polkmečkim življenjem. Skumavc se ni bal barve, če je videl rumeno, je slikal tako rumeno, kot je le mogel.

 Če je opazil kakšno izrazito obliko v pokrajini, se ji je približal do skrajnosti, v tem ni bilo nikakršnega

 estetskega zadržka, če je videl lepoto motiva, se je z vso močjo naselil v njem. Na koncu je bil samo še

 slikar, ki mu narava podarja estetske občutke in je bil srečen, da jih lahko upodobi.

Portorož, 18. februar 2016