2025
2024
2024
2023
2023
2022
2022
2021
2021
2020
2020
2019
2019
2018
2018
2017
2017
2016
2016
2015
2015
2014
2014
2013
2013
2012
2012
2011
2011
2010
2010
2009
2009
2008
2008
2007
2007
2006
2006
2005
2005
2004
2004
 

 

SUZANA BRBOROVIč†

MADE IN GERMANY

24. oktober - 1. december 2017 

 

Made in Germany”

Kaj je narod? Znova potrjena z zakoni, okrašena s simboli, prepletena s kolektivnimi spomini in nacionalnimi miti – formalno egalitarna skupnost samo sebe legalizira in upravičuje kot tako z uveljavljanjem in izvajanjem niza kriterijev izključevanja. Arhitektura, še posebno, kadar nanjo gledamo kot na odnos med ljudmi in družbenimi strukturami, igra odločilno vlogo v boju za interpretativno moč nacionalnih identitet. Zgradbe vedno predstavljajo predstavnike in akterje državotvornosti naroda. Slovenska umetnica Suzana Brborovič‡ razkriva vizualno zgodovino zahodnjaške obrambne arhitekture; od prvih varnostnih utrdb do vojaške arhitekture iz časov modernizma ter sodobne varnostne arhitekture – z orodji slikarstva in dekonstrukcijo.


Idealno Platonovo ali Dürrerjevo mesto, utopične zgradbe modernizma, ali načrtovana mesta, kot je na primer Palmanova – vsi ti primeri ponazarjajo, da obramba meja, ideja nekega idealnega mesta in zvesto prebivalstvo oblikujejo simbiotsko skupnost. "Arhitekturna nezavest" Zahoda, z njegovimi zvezdastimi plani in razporeditvami, geometričnimi strukturami in ravnimi formami, Brborovič‡ predstavlja s slikami velikega in srednjega formata, da bi z njimi opozorila na nadaljevanje te estetske in politične zgodovine, kakor tudi na njeno trenutno moč delovanja. Na platnu umetnica presega časovne prostore s prepletanjem več plasti zgodovinskih tlorisov, z vključevanjem vzorcev, motivov in kompozicij fortifikacije Evrope, ki še vedno poteka. Podobe se sučejo v razponu od togih linij do spontanih tekočih oblik, ustvarjenih neposredno z umetničino gesto.


Motiv bunkerja, poznanega pod imenom obrambni stolp, ki je v času nacistične represije služil kot robustna konstrukcija za obrambo mest Nemškega rajha, prežema in povezuje skoraj vse razstavljene slike. Včasih se prikaže kot lebdeč predmet, drugič so vidni le njegovi obrisi. V nekaterih delih je viden le kot senca ali kot izris na poti osvetljevalnih izstrelkov, zreduciranih do izrazitih črt. Iz serije originalnih gradbenih načrtov iz osemdesetih let, ki simbolizirajo slovensko trobojnico, ki v vsakem od treh delov vedno bolj bledi, je izrezljala vsebinske forme rezilne ograje, bunkerja in ruševin. Krhek izrezek obrambnega stolpa v obliki ruševine predstavlja likovni odraz države, ujete v trenutku razpadanja, ko počasi izgublja svojo ozemeljsko celovitost, hkrati pa predstavlja tudi retorično figuro, ki lahko provokativno predstavlja evropsko neomajno politiko na mejah.


Na razstavi se urbano načrtovanje in nacionalni ideali, v povezavi z nadzorom meja in državno kontrolo, tako spremenita v distopijo, za katero se na prvi pogled zdi, da z obrambo meja vzdržuje popoln nadzor. Kompleksnost posledičnih povezav in sovpadanj, ki se lahko povežejo z nečem novim skozi njihovo slikovno lastnost, osvetli simultanost nesimultanega prek njihove stratifikacije. Razstavi "Flags and Flaks" in “Made in Germany” torej odpirata več-tematski prostor, ki zrcali in hkrati vizualizira trenutne družbene razmere.

Kristina Semenova