PREBLIZU, PREDALEČ
kurator Sergej Kapus
Razstavljajo:
(profesor Sergej Kapus in njegovi študentje z Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani)
Andrej Škufca, Neja Zorzut, Rok Horvat, Rea Vogrinčič, Tomo Stanič, Jon Derganc, Sergej Kapus
20. april - 21. maj 2021
Realnost prafosilov oziroma status prednamskih izjav, kot je na primer
»Zemlja je nastala pred 4,5 milijardami let«, kažeta na nezadostnost zgolj
linearne teorije časovnosti. Njun globlji smisel se lahko zariše šele skozi
retrojekcijo preteklosti na podlagi sedanjosti. Naša pozicija je vselej že del
njunega opisa. Toda v tem smislu se prafosil, ki implicira neobstoj subjekta,
ne razlikuje od tega, da mislimo dogodek, ki se je zgodil včeraj. Natančneje
povedano, ne razlikujeta se, v kolikor gre pri obeh za nastop preloma
realnosti kot homogenega kontinuuma1. Preloma, ki ga lahko zarišemo pri
Mortonovih hiperobjektih, kot je denimo globalno segrevanje. Do njih ne
dostopamo z distance, toda ne moremo jih zajeti v celoti, določiti njihove
meje. So viskozni in hkrati nelokalni. Smo v njih, so blizu, toda hkrati
odmaknjeni od nas. Hiperobjekti postavljajo na glavo utečeno razumevanje
in izkustvo objektov. To so objekti, ki jih ne moremo videti, nanje ne
moremo neposredno pokazati, toda hkrati so masivno razporejeni
v prostoru in času2.
Umetnost deluje natanko v pelomu, kjer realnost ne sovpade s seboj.
Ne gre torej za "diskurzivno kletko", ampak prej za neko radikalno asimetrijo,
heterogenost. Umetnost razodeva, da nobeno pravilo ne vsebuje
"pravilo pravila". Ob diskurzivnosti je nemreč potrebno uvideti,
da je zazankana s kontingentnostjo kot svojo ireduktibilno hrbtno stranjo.
Toda prav notranji prelom realnosti, razcep, zaradi katere realnost ne
sovpade v celoti sama s seboj, hkrati odpira možnosti nekega drugega
načina delovanja.
Sergej Kapus
1Alenka Zupančič Žerdin, REALIZEM V PSIHOANALIZI, Problemi št. 1-2, Ljubljana, 2011
2Timothy Morton, HIPEROBJEKTI. Filozofija in ekologija po koncu sveta, založba Krtina, Ljubljana, 2018
Jon Derganc, BREZ NASLOVA (NEBO), 2018, svetlobni objekt, 91,5 x 91,5 cm, Moderna galerija
Neja Zorzut, MIASMA, 2021, akril in olje na platnu, poliester, 190 x 350 cm
Sergej Kapus, NIKOLAI SUETIN: HIPEROBJEKT, 2021, akril na platnu, 144 x 243 cm
Rok Horvat, ČRTA NA ZEMLJI JE VEKTOR V OBLAKU, 2021, akril na vezani plošči, 192 × 177 cm
Tomo Stanič, INTERSEKTI, 2019, digitalni kolaž, na papirju, 70 x 50 cm
Rea Vogrinčič, UNIČENJE, 2019 , video, 1 min. 23 sek.
Andrej Škufca, SOFTSHELL CREEPER, 2021, poliester, silikon, različne dimenzije