- april, maj 2025
- marec 2025
- januar 2025
2025 2024 - december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- junij 2024
- maj 2024
- april 2024
- marec 2024
- januar 2024
2024 2023 - december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- julij 2023
- junij 2023
- april 2023
- marec 2023
- februar 2023
2023 2022 - december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- julij 2022
- maj, junij 2022
- april 2022
- marec 2022
- januar, februar 2022
2022 2021 - december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- julij, avgust 2021
- maj, junij 2021
- april 2021
- marec 2021
- februar 2021
2021 2020 - oktober 2021 - januar 2021
- september 2020
- julij, avgust 2020
- marec 2020
- februar 2020
- januar 2020
2020 2019 - november 2019
- oktober 2019
- junij - september 2019
- maj 2019
- april 2019
- marec 2019
- februar 2019
2019 2018 - december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- junij 2018
- maj 2018
- april 2018
- marec 2018
- februar 2018
2018 2017 - december 2017
- oktober, november 2017
- september 2017
- junij 2017
- maj 2017
- april 2017
- marec 2017
- februar 2017
- januar 2017
2017 2016 - november 2016
- oktober 2016
- julij - avgust - september 2016
- april - maj - junij 2016
- februar - marec 2016
2016 2015 - december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- julij, avgust 2015
- maj, junij 2015
- april 2015
- februar in marec 2015
- januar 2015
2015 2014 - november in december 2014
- oktober 2014
- september 2014
- junij 2014
- maj 2014
- april 2014
- februar in marec 2014
2014 2013 - december
- november
- oktober
- september 2013
- julij 2013
- junij 2013
- maj 2013
- april 2013
- marec 2013
- februar 2013
- januar 2013
2013 2012 - december 2012
- oktober 2012
- november 2012
- avgust 2012
- julij 2012
- junij 2012
- maj 2012
- april 2012
- marec 2012
- februar 2012
2012 2011 - december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- julij 2011
- junij 2011
- maj 2011
- april 2011
- marec 2011
- februar 2011
- januar 2011
2011 2010 - december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- junij 2010
- maj 2010
- april 2010
- marec 2010
- februar 2010
- januar 2010
2010 2009 - december 2009
- oktober 2009
- oktober 2009
- september 2009
- junij 2009
- maj 2009
- april 2009
- marec 2009
- februar 2009
- januar 2009
2009 2008 - november 2008
- oktober 2008
- septemeber 2008
- avgust 2008
- junij, julij 2008
- junij 2008
- maj 2008
- april 2008
- marec 2008
- februar 2008
- januar 2008
2008 2007 - december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- avgust 2007
- junij 2007
- maj-junij 2007
- maj 2007
- april 2007
- marec 2007
- februar 2007
- januar 2007:
2007 2006 - december 2006:
- november 2006:
- oktober 2006:
- september 2006:
- avgust 2006:
- julij 2006:
- junij 2006:
- maj 2006:
- april 2006:
- marec 2006:
- februar 2006:
- januar 2006:
2006 2005 - december 2005:
- november 2005:
- oktober 2005:
- september 2005:
- september 2005:
- avgust 2005:
- julij 2005:
- junij 2005:
- maj 2005:
- april 2005
- marec 2005:
- februar 2005:
- januar-februar 2005
- januar 2005
2005 2004 - december:
- november 2004:
- oktober:
- september:
- avgust:
- julij:
- junij:
- maj 2004:
- april 2004:
2004 |
Metka Krašovec
MED SREČO IN ŽALOSTJO
RDEČE OBDOBJE
kurator Arne Brejc
15. 4.–6. 6. 2025
V svojem danes znamenitem rdečem obdobju Metka Krašovec ni upodabljala stvari, ona jih je portretirala. Zato to niso predmeti, ampak stvari: predmeti so moškega spola, stvari ženskega, predmeti so nemi, stvari pripovedujejo. Toda iz slik ni slišati glasov, kvečjemu nekakšno zvenenje, ki ga oddaja barva, neslišni zvok, ki ga ustvarja rdeča svetloba in zbudi stvari, ki so bolj zaustavljene kot nepremične v podobi: iz slik zvemo, kako se jih je slikarka dotikala, razporejala, urejevala, dokler niso bile postavljene v natančno tisto pozicijo, ki jo je potrebovala za svojo kompozicijo – temu res lahko rečemo, da jih je portretirala. Plašči so postali poosebljene podobe njenih najbližjih, matere in očeta, njen plašček je njeno odloženo bitje, portret v preobleki, in alia effigie, bi rekla Metka, ki je obvladala latinščino.
Rdeče obdobje se je začelo s srečo: v božičnem večeru je zagledala osvetljeno fasado ljubljanske frančiškanske cerkve v rdečem soju – tisti odtenek je danes neskončno bolj bled – in jo natančno takšno tudi naslikala. Potem je doma osvetljevala svoj zasebni prostor, postavila luč, na tla, ob posteljo, v omaro, v sredo stvari, ki so se znašle v njeni sobi, jih osvetlila z več strani in ugotovila, da so postale začuda – kot jih je sama opisala – »monumentalne«, ker so imele svojo lastno »arhitekturo« in so se strnile v samosvoje kompozicije. Rdeča je prelila stvari, jih presnovila v vzpodbudne prisotnosti: kar se je takrat znašlo v njeni rdeči barvi, je bilo bolj resnično od resničnosti.
Ta predmetna metafizika se je leta 1973 dramatično spremenila, ko je za slikarko – ki si ni nikoli izmišljevala stvari, ki ni naslikala ničesar, kar se je ni osebno globoko dotaknilo – prišlo obdobje žalosti. Njena mati je umirala, rdeča barva se je zavila v žalost. Zdaj je rdeča barva postala njena osebna svetloba, ne optična, fizikalna danost, temveč eksistencialna uteha, ki ji je pomagala živeti skozi travmatično obdobje žalovanja.
Vse njene slike so do konca osebne, toda to ni intimizem, tista prijazna, lahko sprejemljiva domačnost, ki jo začutimo v toplem objemu znanih stvari in prostorov, te slike ohranjajo ob vsej zasebnosti nekakšno »odmaknjenost«, das Unheimliche, rahel nadih tujosti v znanem, toda nikoli »domačem«, kot bi živele svoje vljudno, kultivirano življenje same zase, in bi ne potrebovale našega vzpodbudnega pogleda.
Tako jih je videl Tomaž Šalamun, ljubezen njenega življenja, še preden sta se spoznala: »Nedoumljive so stvari v svoji prekanjenosti«, »neranljive v nenehnem odtekanju«, »nepremične v strmenju«.
Metka Krašovec (l941) je leta 1964 diplomirala na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani (ALU),leta 1966 končala specialko za slikarstvo pri prof. Gabrijelu Stupici na ALU, v letih l996–97 je opravljala na specializaciji za grafiko na Ohio University, Athens, Ohio, 1970 je končala specialko za grafiko pri prof. Riku Debenjaku na ALU, v letih l974–75 je opravljala pecializacijo za grafiko na Royal College of Art v Londonu, v letih l977–2008 je bila rofesorica za slikarstvo in risanje na ALUO. Razstavljala je od 1968 dalje in imela več kot 80 samostojnih razstav doma in v tujini, med njimi: Mestna galerija, Ljubljana 1970, 1973, 1983 (Pregledna razstava), Mala galerija, Ljubljana 1972,1973, 1975, 1980, Studio galerije Forum, Zagreb, 1976, Salon muzeja moderne umetnosti, Beograd 1977, Neue Galerie, Graz, 1985, UTC Gallery, Chatanooga, ZDA, 1988, Galerija Sebastian, Beograd 1984, 1989, Galerija Equrna, Ljubljana, 1989, 1999, 2001, 2006, Annex Art Centre, Toronto, Kanada, 1988, Queens College, Brooklyn, New York, 2003. Sodelovala na več kot 200 skupinskih razstavah doma in po svetu. Za svoje delo je prejela številne nagrade, med drugimi leta 1971 3. zagrebačka izložba jugoslavenskog crteža, odkupna nagrada za risbo (Zagreb), 6. bienale mladih, nagrada za slikarstvo (Reka), Premio Le Arti (Milano), leta 1972 7. zagrebačka izložba jugoslavenske grafike, odkupna nagrada za grafiko (Zagreb), leta 1973 nagrada Prešernovega sklada za slikarstvo, leta 1976 9. memorial Nadežde Petrović, nagrada za slikarstvo (Čačak), leta 1983 Jakopičeva nagrada, 2017 Prešernova nagrada za življenjski opus.



Metka Krašovec, TIŠINA, (Postelja in nočna omarica), 1/6 1972, akril in tempera na platnu, 175 x 140 cm
--- |